طرحی نو

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی

طرحی نو

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی

طرحی نو
تحت نظارت سازمان بهزیستی استان تهران
ارایه دهنده کلیه خدمات مشاوره و روان درمانی
و
برگزار کننده دوره ها و کارگاههای آموزشی ویژه عموم و متخصصین
.
نشانی:
تهران، خیابان شریعتی، خیابان سمیه، بین بهار و مفتح، نبش کوچه خوانساری، پلاک 6 طبقه 5 واحد 17
تلفن: 1-88322630
فکس:88831235
ایمیل: tarhinow.ir@gmail.com
اینستاگرام: instagram.com/tarhinow.it
فیسبوک: fb.com/tarhinow.ir
آپارات: aparat.com/tarhinow.ir



منابع پیشنهادی برای کنکور کارشناسی ارشد روان‌شناسی

دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۸ ب.ظ

منابع پیشنهادی برای کنکور کارشناسی ارشد روان‌شناسی

1-    روان شناسی بالینی (بالینی، بالینی کودک، روانشناسی خانواده درمانی)

2-    روان شناسی عمومی

 

متن زیر منابع پیشنهادی رتبه های برتر کنکور برای رشته های روانشناسی بالینی و عمومی است. توجه داشته باشید که منابع روانشناسی بالینی و عمومی تنها در یک درس متفاوت است.

 

محمد مهدی اسدی (رتبه 1 روانشناسی بالینی)

امیدرضا قاسمی (رتبه 4 کنکور روانشناسی بالینی)

اسد الله اکبری (رتبه 18 روانشناسی بالینی)

 

 

کارشناسی ارشد روان‌شناسی

 

منابع مطالعاتی

شما فقط به دروسی که برای گرایش مورد نظرتان دارای ضریب است پاسخ می‌دهید و رتبة شما در گرایش مطرح است. اینکه کدام کتاب ها را بخوانید، با چه شیوه ای بخوانید هم بستگی به سوالات دارد، هم به زمان شما و هم سطح آمادگی و مطالعات قبلی شما. مرور و تست زدن هم با آن ها مشورت کنید تا اگر ایرادی در شیوه ی کار شما هست متوجه شوید.

 

زبان تخصصی:

Reading in psychology- kianooshhashemian.samt pub

 

توضیحات:

برای زبان انگلیسی منبع مشخصی وجود ندارد. سعی کنید زبان را هر روز مطالعه کنید. مطالعه ی این درس باید آهسته و پیوسته باشد. در صورتی که با مقدمات زبان انگلیسی آشنا نیستید و فرصت دارید بهتر است کتاب 504 واژه یا لغات ضروری تافل بارونز را هم بخوانید. در غیر این  صورت می توانید با کتاب کیانوش هاشمیان (بویژه خلاصه های آخر هر فصل، اگر زمان کافی ندارید) و کتاب لیندالیل (انتشارات ساوالان) شروع کنید. بطور کلی بنظر من اگر زمان دارید، بجای اینکه چندین کتاب بخوانید، کتاب آقای هاشمیان را چندین بار بخوانید!

در ضمن سعی کنید در هنگام مطالعه ی هر درس، پاورقی ها را هم بخوانید.

 

علم النفس:

علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی- دکتر احدی و بنی جمالی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی- روان‌شناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی- علی اصغر احمدی، انتشارات امیرکبیر

توضیحات:

اولویت با کتاب احدی وب بنی جمال است. اگر زمان دارید کتاب احمدی را هم می توانید بخوانید. بخش های مربوط به ملاصدرا که در سال های اخیر سوالات زیادی از آن می آید در کتاب علم النفس پیام نور وجود دارد.

 

آمار و روش تحقیق:

احتمالات و آمار کاربردی- دکتر دلاور- انتشارات رشد

مبانی نظری و عملی پژوهش- دکتر دلاور- انتشارات رشد

روش تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی دکتر دلاور- نشر ویرایش


توضیحات:

کتاب آمار پوران پژوهش در اولویت است، اما بطور کلی سوالات از کتاب آمار دلاور می آید. برای روش تحقیق هم باید به هر دو کتاب دلاور مسلط باشید. کتاب روش تحقیق بطور کامل. کتاب مبانی نظری و عملی هم بویژه فصل های مربوط به طرح های آزمایشی. در سال های اخیر از قسمت هایی که در گذشته سوال نمی آمده، بیشتر سوال طرح می شود، مثلاً تحقیق کیفی که باز هم از کتاب مبانی نظری و عملی پژوهش دلاور است. درصورتی که زمان کافی دارید و می خواهید مطالب را بهتر یاد بگیرید می توانید کتاب سرمد و بازرگان را هم بخوانید

 



 

روان‌شناسی مرضی و کودکان استثنائی:

روان‌شناسی مرضی تحولی- دکتردادستان- جلد۱ و ۲-انتشارات سمت
روان‌شناسی نابهنجاری- روزنهان و سلیگمن- ترجمه سید محمدی- جلد ۱ و ۲انتشارات ساوالان و ارسباران.

آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5، مهدی کنجی، انتشارات ساوالان
روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی. دکتر میلانی فر

روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی. سیف نراقی و نادری. ارسباران


توضیحات:

در مورد آسیب شناسی بزرگسال مسئله این است که تا بحال چقدر مطالعه داشته اید. اگر تازه شروع کرده اید یا از رشته ی جز روان شناسی هستید، توصیه می کنم کتاب سلیگمن یا هالجین را اول بخوانید. کامل ترین کتاب، کتاب دادستان است، اما متن این کتاب سنگین است و بعضی از بخش های آن برای خواندن ضروری نیست. کتاب میلانی فر و سیف نراقی را هم کامل بخوانید.در سال 92 از کتاب جدیدی انتشارات ساوالان که بر اساس DSM-5 است هم سوال آمده است. بنابراین خواندن این کتاب هم مهم است اما نه تمامی قسمت های آن. بسیاری از بخش های این کتاب مشابه کتاب های دیگر است.

 

روان‌شناسی رشد:

روان‌شناسی ژنتیک- دکتر منصور- انتشارات سمت
روان‌شناسی رشد- برک- ترجمه ی سید محمدی- جلد ۱ و ۲ نشر ارسباران
نظریه های روانشناسی رشد، ویلیام سی کرین، ترجمه خویی نژاد، انتشارات رشد

توضیحات:
 همه ی منابع مهم است اما نیازی نیست همه ی بخش ها را بخوانید. توصیه ما این است که نظریه ها را ابتدا از کتاب نظریه های رشد کرین بخوانید و بعد معادل همان بخش را در کتاب برک هم بخوانید. نیازی نیست همه ی کتاب برک را بخوانید

 

روان‌شناسی بالینی:

 

روان شناسی بالینی- کرامر- ترجمه مهدی گنجی- انتشارات ساوالان

روان‌شناسی بالینی- فیرس و ترال- ترجمه‌ی مهرداد فیروزبخت- انتشارات رشد
روان‌شناسی بالینی- حمید پورشریفی- انتشارات سنجش
نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی- دکتر شفیع‌آبادی

نکته: برای مبحث آزمون‌های روانیدر حد آشنایی با فرمت کلی آزمون‌، از تمام کتاب‌های آزمون‌های روانی می‌توانید استفاده کنید. بویژه کتاب مارنات و اگر وقت ندارید، کتاب پورشریفی

 

توضیحات:

کتاب فیرس مهم ترین کتاب است، اما سوال های بالینی بسیار پراکنده است و باید هر مطلب را از کتابی خاص بخوانید. مثلاً تست وکسلر را از کتاب بالینی کرامر بخوانید. در گذشته تاکید بر فصل های 4تا14 بود اما در سال های اخیر از سایر بخش ها هم سوال می آید. یک نسخه خوب هم از این کتاب بشکل خلاصه هم وجود دارد (انتشارات فراانگیزش). سایر کتاب ها را باید بشکل گزیده بخوانید.از بعضی سر فصل های کتاب شفیع آبادی هم سوال زیاد می آید.

 

روان‌شناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان:

انگیزش و هیجان دکترخداپناهیانتشاراتسمت
روان‌شناسی فیزیولوژیک- دکتر خداپناهی- انتشارات سمت

توضیحات:

کتاب اصلی هم برای فیزیولوژی و هم انگیزش و هیجان کتاب خداپناهی است که وقت زیادی را از شما می گیرد. اگر وقت ندارید از کتاب خلاصه ی پوران پژوهش (دکتر پیری) هم می توانید استفاده کنید. اگر وقت دارید می توانید کتاب جان مارشال ریو را هم برای انگیزش و هیجان بخوانید و برای فهم مطالب فیزویولوژی هم کتاب کارلسون و هم کتاب کالات عالی است.

 

روان‌شناسی عمومی:
-زمینه روان شناسی- هیلگارد-ترجمه براهنی و هکاران، انتشارات رشد

-زمینه‌‌ی روان‌شناسی- سانتراک انتشارات رسا

توضیحات:

اولویت با کتاب هیلگارد است. به ویژه 8 فصل اول. اما به دلیل پیجیدگی های این کتاب نسخه ای از کتاب سانتراک را هم داشته باشید. در این کتاب تعاریف بشکل مجزا و در حاشیه متن وجود دارد. علاوه بر این جداولی وجود دارد که محتوای کتاب را خلاصه کرده و بسیار مفید است.

 

مروری بر روش ها و تکنیک های مطالعه

برای داشتن مطالعه ای اثربخش نوشتن نکات مهم در حین خواندن ضروری است تا برای مرور مطالب، دوباره لازم نباشد کتاب خوانده شود و در زمانی کوتاه از روی یادداشت های خود، مطالب را بتوان مرور کرد.

یادداشت برداری، بخش مهم و حساس از مطالعه است که باید یه آن توجهی خاص داشت؛ چون موفقیت دانش آموزان را تا حدود زیادی تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.


1-خواندن بدون نوشتن:همانطور که اشاره شد این روش مطالعه نادرست است. مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطلب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز، خصوصا قبل از امتحان، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.

2-خط کشیدن زیر نکات مهم:این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر باشد ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش، بعضی افراد به جای آنکه تمرکز و توجه بر روی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن روی نکات مهم می شود. حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب دنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن خط بکشند.

3-حاشیه نویسی:این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی باز هم روشی مناسب برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

4-خلاصه نویسی:در این روش دانش آموز مطالب را می خوانید و آنچه را درک کرده است بصورت خلاصه بر روی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر است، چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده، سپس آنها را یادداشت می کند اما باز هم بهترین روش برای خواندن نیست.

5-کلیدبرداری:کلیدبرداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است. در این روش دانش آموز پس از درک مطلب، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کند و در واقع کلمه کلیدی، کوتاهترین و راحت ترین و بهترین و پرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود.

6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز:این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصاً فراگیری مطالب درسی است. در این روش دانش آموز مطالب را می خواند، پس از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خود( و نه بصورت جملات کتابی ) و بصورت کلیدی یادداشت می کند و سپس کلمات کلیدی را بر روی طرح شبکه ای مغز می نویسد (در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی کرده و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کند) تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب، فقط به طرح شبکه ای تولید شده مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بر روی طرح شبکه ای مغز آنها را خیلی سریع مرور کند. این روش درصد موفقیت تحصیلی دانش آموزان را تا حدود بسیار زیادی افزایش می دهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند و بازده مطالب را افزایش می دهد.

 

 

بهترین روش برای بخاطر سپاری مطالب

(نک به هیلگارد)

یکی از معروفترین فنون بهسازی حافظه روش پس‌خبا نام دارد. این روش بدین‌منظور ابداع شده که توانائی دانشجو را برای مطالعه و به‌خاطر سپردن مطالب درسی افزایش دهد (توماس و رابینسون، ۱۹۷۲). نام این روش (پس‌خبا در فارسی و PQRST در زبان انگلیسی) متشکل از حروف اول عنوان پنج مرحلهٔآناست: پیش‌خوانی (Preview)، سؤال کردن (question)، خواندن (read)، به‌خود پس دادن (self-recitation) و آزمودن (test). می‌توان این روش را با نحوهٔکرابردآننشانداد. درمرحلهٔاولدانشجومطالبفصلراپیش‌خوانیمی‌کندتابرداشتیکلیازموضوع‌ها و بخش‌های مهم آن داشته باشد. پیش‌خوانی شامل خواندن فهرست مطالب فصل، مروری سریع بر مطالب فصل همراه با توجه ویژه به‌عناوین بخش‌های اصلی و فرعی آن، و خواندن دقیق خلاصهٔمطالبدرپایانفصلاست. ایننوعپیش‌خوانیاحتمالاًدانشجوراوامی‌داردکهفصلراسازماندهد و چه‌بسا به‌نوعی سازماندهی سلسله مراتبی ابتدائی که نمونهٔآنراقبلاًارائهکردیم،دستیابد. همان‌طورکهبارهااشارهکرده‌ایم،سازماندهیمطالب،کاربازیابیراتسهیلمی‌کند.

مراحل دوم، سوم و چهارم (سؤال کردن، خواندن و به‌خود پس دادن) هر یک از بخش‌های اصلی فصل انجام می‌شود. مثلاً در مباحث حاضر، هر فصل مرکب از پنج تا هشت بخش اصلی است و دانشجو مراحل سؤال کردن و خواندن و به‌خود پس‌دادن را در مورد هر بخش به‌کار می‌گیرد و پس از آن به مرحلهٔبعدیمی‌پردازد. درمرحلهٔسؤالکردن،دانشجوبادقتعنوان‌هایاصلیوفرعیرامی‌خواندوآنهارابه‌صورتسؤالدرمی‌آورد. درمرحلهٔخواندن،هربخشرابه‌قصدپاسخدادنبهاینسؤال‌هامی‌خواند،ودرمرحلهٔبه‌خودپس‌دادن،تلاشمی‌کنداندیشه‌هایاصلیآن بخش را به‌یاد آورد و اطلاعات را ازبر بخواند (بی‌صدا، و یا ترجیحاً با صدای بلند). مثلاً برای به‌کارگیری این مراحل می‌توانید به‌عنوان‌ها نظری بی‌اندازید و سؤال‌هائی از این قبیل طرح کنید: 'فراخنایحافظهٔکوتاه‌مدتراتاچهاندازهمی‌توانافزایشداد؟' یا 'روش پس‌خبا دقیقاً چه روشی است؟' بعد،بایدمطالباینبخشرابخوانیدوسعیکنیدپاسخیبرایسؤال‌هایخودبیابید (مثلاً،شخصیتوانستفراخنایحافظهٔکوتاه‌مدتخودرابه‌حدود۸۰رقمافزایشدهد.' ) وسپسبکوشیدمفاهیماصلیرابه‌یادبی‌آورید (مثلاً، 'اندازهٔقطعه‌ها را می‌توان افزایش داد ولی تعداد قطعه‌ها را نمی‌توان.' ) دومرحلهٔسؤالکردنوخواندنتقریباًبه‌طورقطعدانشجوراوامی‌داردهنگامرمزگردانیمطلببهبسطمعنائیآنبپردازد،ودرمرحلهٔبه‌خودپس‌دادنمجبورمی‌شودبازیابیراتمرینکند.

مرحلهٔپنجم،یا آزمودن، پس از به‌پایان رساندن فصل می‌آید. دانشجو سعی می‌کند نکات اصلی خوانده‌های خود را به‌یاد آورد و بفهمد که مطالب مختلف چگونه به‌یکدیگر پیوند می‌خورند. این مرحله، بسط معنائی و تمرین اضافی برای بازیابی را برمی‌انگیزد. خلاصه اینکه، روش 'پس‌خبا' بر سه اصل اساسی بهسازی حافظه استوار است: سازماندهی مطلب، بسط معنائی مطلب، و تمرین بازیابی (برای توضیح کامل این روش نگاه کنید به ‌ 'سخنی با دانشجویان' که در مبحث ماهیت روانشناسی آمده است.

 

سخن آخر

در مطالعه همیشه تلاطم داشته باشد(مطالعه فعال ) دریا هم اگر ساکت وآرام باشد به تدریج به مرداب تبدیل می‌شود یادداشت‌برداری، حاشیه‌‌نویسی، طبقه‌بندیوخلاصه نویسی و سازمان‌ دادن، برجسته و بارز ساختن نکات مهم مطالب مورد نظر، بهزبان خود تکرار کردن مطالب و تصویر سازی ذهنی و تجسم عینی ...(مخصوصا برای دروسی کهنیاز به اندیشه و تفکر بیشتری دارد ) از جمله فنونی هستند که انسان را در هنگاممطالعه ، فعال نگه می‌دارند و نتیجه آن بالا رفتن تمرکز حواس و سرعت عمل است. از تصاویر ونمودارهای کتابها حداکثر استفاده را بکنید و به آنها خوب دقتنمایید. مطالب دشوار را به قسمت‌های ساده و کوچکتر تقسیمکنید. برای تصمیمات و کارهای روزمره خود برنامه‌ای رادنبال کنید. بین مطالب جدیدی که می‌خواهید یاد بگیرید و مطالبی که قبلاً آموخته‌اید پیوند برقرار کنید.سعی کنید که پس از مطالعه هر مطلب، خود را تقویت کرده و احساس رضایتمندی کنید .  زمانی که حواس شما به چیز دیگری باشد، حافظه نمی‌تواند مطلبی را به خاطر بسپارد و یا به یاد آورد. پس برای به خاطر سپردن و به یاد آوردن هر مطلب باید تمرکز حواس داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۹
مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی طرحی نو

تحصیلات تکمیلی

نظرات  (۲)

سلام
من از دوستانی که این مرکز کمال تشکر را دارم.
در مورد منابع امتحان ارشد، واقعا با خلوص نیت منابع اعلام شده است و اگر فردی این کتابها را مطالعه نماید حتما  و یقینا رتبه دلخواه را کسب خواهد کرد.
اما در مورد منابع رشد، پیشنهاد می شود که ژنتیک 2 منصور نیز مطالعه شود
در مورد منابع آسیب روانی جلد 2 دکتر دادستان، از صفحه 200 به بعد آن مهم است.
در مورد روانشناسی بالینی، سعی شود روانسشناسی بالینی شاملو نیز مطالعه شود.
با آرزوی بهترین ها برای مسئولین مرکز
سلام و خداقوت

از شما خیلی متشکرم چون به نظر میاد با خلوص نیت اقدام به راه اندازی این سایت کردید. راستش من از دست این سایتای مشاوره ی کنکور شکایت دارم چون حرفاشون ضد و نقیضه. یکی یه کتابو معرفی میکنه اون یکی قسم میخوره که از اون کتاب سوال نمیاید همشونم میگن: کتاب ایکس به اضافه ی جزوه ی ما، کتاب ایگرگ به اضافه ی جزوه ی ما، کتاب زد به اضافه ی جزوه ی ما. همشون میگن جزوه ی من بهترینه ولی همون مطلبای کتابای اصلی را کپی کردن چسبوندن تازه غلط تایپی هم فراوون دارن. خدا شفاشون بده. خیلیاشونم رتبه برتر سالای پیشن اما بجای این که برن یک کار مفیدی واسه ی جامعه ی روانشناسی بکنن بفکر سرکیسه کردن پشتکنکوریای بیچاره ان.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی